Komunikat taki może czasami pojawiać się użytkownikom używającym integracji z Subiektem GT i wykonującym zadania wymagające użycia Sfery GT dla Subiekt GT, np.: tworzenie dokumentu w Subiekcie GT z urządzenia mobilnego lub realizacji zamówienia Subiekta GT z poziomu PP Mag lub Automatu.
“Serwer RPC jest niedostępny. (Wyjątek od HRESULT: 0x800706BA)”
Co oznacza komunikat, że serwer RPC jest niedostępny? #
Najkrócej mówiąc Sfera GT utraciła połączenie z Subiektem GT i trzeba ją uruchomić ponownie, aby nawiązała nowe połączenie.
Trochę bardziej opisowo:
Program Sfera GT Serwer, który odpowiada w systemie PP Mag za komunikację z API Subiekta GT (Sfera GT) uruchamia połączenie Sferyczne. Sfera GT uruchamia nową instancję Subiekta GT, która pracuje w tle i nie jest widoczna na ekranie użytkownika. To czy instancja Subiekta GT jest uruchomiona można zobaczyć w Menedżerze Zadań systemu Windows.
Jeżeli w tej instancji Subiekta GT dojdzie do awarii, która spowoduje zerwanie połączenia ze Sferą, to przy próbie wykonania operacji na sferze pojawi się komunikat: Serwer RPC jest niedostępny.
Co może być przyczyną tego problemu? #
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak doszło do awarii, powinieneś szukać odpowiedzi w logach Subiekta GT. Przyczyną mogło być utracenie połączenia z bazą danych lub zamknięcie procesu subiekt.exe przez użytkownika / inny program.
Jak poradzić sobie z tym problemem? #
W pierwszej kolejności należy spróbować zrestartować połączenie ze Sferą:
- Otwórz program Sfera GT Serwer wchodzący w skład systemu PP Mag
- Zatrzymaj nasłuchiwanie przyciskiem “Wyłącz”.
- Jeżeli wyłączenie się powiodło to włącz nasłuch ponownie przyciskiem “Włącz” – na liście komunikatów możesz zobaczyć czy zostało nawiązane połączenie ze Sferą GT.
Po tych czynnościach spróbuj wykonać problematyczną operację i sprawdź czy problem ustąpił.
Program Sfera GT Serwer jest zazwyczaj uruchamiany w dwóch instancjach. Jedna do zadań synchronicznych, tj. zmiany flag w Subiekcie GT czy tworzenia dokumentów, druga do zadań asynchronicznych tj.: zadań realizowanych przez Automat lub realizacji dokumentów z poziomu programu PP Mag. Problem może dotyczyć tylko jednej z tych instancji. Na liście komunikatów możesz sprawdzić która z nich odpowiada błędami i zrestartować tylko tą z problemem. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby zrestartować połączenie Sferyczne w obu instancjach programu Sfera GT Serwer.
Komunikat “Serwer RPC jest niedostępny” pojawia się dość rzadko, jeśli jednak jest to nagminne, warto skontaktować się z wdrożeniowcem / serwisantem systemu Subiekt GT.
Jeżeli ponowne włączenie nasłuchu nie wystarcza #
Jeżeli najprostszy sposób nie pomógł, należy:
- Zamknąć programy Sfera GT Serwer
- Uruchomić Menadżer Zadań systemu Windows
- Wyszukać procesy “ppmag ….” i je zamknąć
- Wyszukać procesy “subiekt.exe” i także je zamknąć – weź pod uwagę, że takie procesy tworzą się przy normalnym otwieraniu Subiekta, więc warto sprawdzić co te procesy uruchamia.
- Uruchomić programy Sfera GT Serwer i włączyć nasłuchiwanie
Jeżeli problem nadal występuje… #
Jeżeli pomimo standardowych zadań problem dalej występuje, warto skontaktować się z wdrożeniowcem / serwisantem systemu Subiekt GT aby poszukać konkretnej przyczyny.
Poniżej podpowiadamy jakie działania przynosiły rezultaty u naszych klientów:
- Restart systemu Windows na tym komputerze
- Zmiana sposobu autoryzacji w programie Sfera GT Serwer z Autoryzacji Windows na login / hasło (do bazy danych Subiekta GT)
- Aktualizacja systemu Subiekt GT
- Przeinstalowanie systemu Subiekt GT
- Sprawdzenie połączenia z tego komputera do bazy Subiekta GT (zalecane połączenie przewodem, a nie przez Wi-Fi)
- Sprawdzenie czy procesu subiekt.exe nie zamyka system antywirusowy lub zapora (firewall)