Kompletacja towaru – 7 najczęściej spotykanych problemów i jak ich uniknąć

Spis treści:

  1. Błędnie skompletowany wariant towaru
  2. Niewłaściwy towar
  3. Nieprawidłowa ilość towaru
  4. Brak adresów w magazynie
  5. Brak informacji o dostępności towaru
  6. Brak danych o czasie kompletacji i osobie kompletującej
  7. Brak komunikacji między działami

Po więcej informacji związanych z tematem kompletacji towarów, zapraszamy do artykułu Kompletacja.


Kompletacja towaru to kluczowy element zarządzania magazynem, który ma bezpośredni wpływ na:

  • zadowolenie klientów,
  • efektywność procesów logistycznych.

Błędy podczas kompletacji towaru mogą prowadzić do:

  • strat finansowych (wymiana towaru, dosłanie brakującego towaru, strata towaru wysłanego nadmiarowo),
  • zwiększenia liczby reklamacji
  • zwiększenia kosztu obsługi transakcji niepoprawnie skompletowanych

W tym artykule omówimy najczęściej spotykane problemy dotyczące procesu kompletacji towaru, które napotykamy u swoich klientów i przedstawimy, jak można ich unikać.

Uśmiechnięty mężczyzna w garniturze przegląda wykresy na ekranie komputera. Obrazek zawiera zaproszenie do zamówienia bezpłatnej i niezobowiązującej prezentacji systemu.

Błędnie skompletowany wariant towaru (np. pomylony kolor lub wzór)

Jednym z najczęstszych błędów podczas kompletacji towarów z wieloma wariantami jest wydanie niewłaściwego produktu – np. w złym kolorze, rozmiarze lub wzorze. Tego rodzaju pomyłki wynikają najczęściej z braku odpowiednich narzędzi do identyfikacji produktów oraz z niedokładnej weryfikacji podczas procesu kompletacji.

Jak uniknąć tego błędu?

  • Jeżeli kolory i wzory są osobnymi indeksami z odrębnymi kodami kreskowymi, to zastosowanie urządzeń mobilnych ze skanowaniem kodów kreskowych wyeliminuje takie błędy w momencie zbierania z towaru z półki,
  • Podobny skutek jak wyżej może przynieść zastosowanie panelu weryfikacji ilościowej i jakościowej na stanowisku stacjonarnym przed spakowaniem przesyłki,
  • Jeżeli kolor czy wzór jest tym samym indeksem i klient podaje go w zamówieniu, aplikacja mobilna lub panel weryfikacyjny mogą wyświetlać taką informację, aby magazynier mógł to przynajmniej sprawdzić organoleptycznie.
  • Jeżeli produkty są do siebie podobne, można je umieścić w innych miejscach, aby zmniejszyć ryzyko omyłkowego zebrania podobnego towaru

Skompletowano niewłaściwy towar

Obrazek przedstawia człowieka ładującego towar na ciężarówkę

Podczas kompletacji towarów, szczególnie w pośpiechu i w ostatnich godzinach pracy, często dochodzi do zebrania nie tego towaru co trzeba. Czasami jest to towar leżący obok a czasami podobny.

Sposoby na uniknięcie tego typu błędów:

  • Umieszczenie podobnych towarów w lokalizacjach oddalonych od siebie
  • Zastosowanie urządzeń mobilnych, wyświetlających zdjęcia towaru, pomoże w wychwyceniu, że towar trzymany w ręku jest inny niż w zamówieniu
  • Dostęp do kartoteki towarowej pomoże ustalić różnicę w towarach na podstawie opisu czy zdjęć
  • Zastosowanie czytników kodów kreskowych na urządzeniach mobilnych od razu wykluczy zbiórkę innego towaru
  • Zastosowanie panelu weryfikacyjnego na końcu ścieżki także wychwyci takie niezgodności, ale będzie potrzebny dodatkowy czas, aby cofnąć się i poprawić błąd.

Wydanie nieprawidłowej ilości towaru

Innym częstym błędem jest wydanie większej lub mniejszej ilości towarów, niż zamówiona przez klienta. Przyczyną może być brak odpowiedniego systemu do monitorowania ilości kompletowanego towaru lub zwykłe przeoczenie pracownika. Taki błąd prowadzi do niepotrzebnych strat i może wpłynąć na stan magazynowy, co z kolei komplikuje realizację kolejnych zamówień.

Sposoby na uniknięcie tego typu błędów:

  • Zastosowanie urządzeń mobilnych do kompletacji zablokuje lub ostrzeże przed zebraniem nieprawidłowej ilości towaru
  • Panel weryfikacyjny na końcu ścieżki kompletacji lub przed kolejnym etapem procesu wychwyci rozbieżność

Wydłużony czas kompletacji przez brak adresów w magazynie

Brak systemu adresowania w magazynie prowadzi do znacznego wydłużenia czasu kompletacji towaru, ponieważ pracownicy (szczególnie nowi) muszą spędzać dodatkowy czas na jego poszukiwanie. W efekcie proces kompletacji towaru staje się mniej wydajny, co negatywnie wpływa na szybkość realizacji zamówień. Taki problem jest szczególnie dotkliwy, gdy towar jest umieszczany w wielu lokalizacjach, lub innym miejscu przy każdej dostawie.

Jak uniknąć tego problemu?

  • Wprowadzić oznaczenia każdej lokalizacji (np. M1/R02/P01)
  • Jeżeli kompletacja towarów odbywa się na kartkach, dopilnować, aby znalazła się na nich również lokalizacja towaru
  • Oprogramowanie z funkcją adresacji magazynowej precyzyjnie określa miejsce składowania każdego produktu. Pracownicy otrzymują jasne instrukcje, które skracają czas poszukiwania towaru i przyspieszają cały proces kompletacji towaru.

Obrazek przedstawiający człowieka szukającego towaru w magazynie


Wydłużony czas kompletacji przez brak informacji o dostępności towaru

Pracownicy magazynu często tracą czas na poszukiwanie towaru, który w rzeczywistości nie jest dostępny. Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych prowadzi do frustracji, opóźnień w kompletacji towarów i marnowania czasu na zamówienia, które nie mogą być zrealizowane.

Jak uniknąć tego problemu?

  • Nie wydawać do kompletacji zamówień, których nie można zrealizować
  • Wdrożyć oprogramowanie magazynowe na urządzeniach mobilnych wyświetlający aktualny stan w magazynie, co pomoże uniknąć szukania towaru na pustych półkach

Brak danych o czasie kompletacji i osobie kompletującej

Obrazek reprezentuje człowieka przeglądającego wykresy

Brak monitorowania, kto i kiedy kompletuje towar pod dane zamówienie powoduje, że w przypadku błędów trudno jest ustalić, kto jest za nie odpowiedzialny. Brak takich danych uniemożliwia analizę procesów i wprowadzenie działań naprawczych.

Jak uniknąć tego problemu?

  • Jeżeli kompletacja jest na kartkach, osoba kompletująca może je podpisywać, czy stawiać swoją pieczątkę, a później oddać do archiwizacji. Problematyczne jest jednak dokopanie się później do tej informacji.
  • Oprogramowanie z funkcją monitorowania pracy magazynierów rejestruje dane o czasie kompletacji oraz osobach odpowiedzialnych za każde zamówienie. Pozwala to na śledzenie wydajności i szybką identyfikację.

Brak komunikacji między działami

Brak efektywnej komunikacji między działami magazynu, logistyki i sprzedaży, zmiany w już procesowanych na magazynie zamówieniach, brak aktualnego statusu kompletacji w ERP czy informacji o brakach, często prowadzi do nieporozumień i błędów.

Jak uniknąć takich problemu?

  • Przygotuj osobny proces modyfikacji zamówienia po wydaniu na magazyn, aby mieć pewność, że ta informacja dotrze do osoby kompletującej i nie dojdzie do wysyłki innych towarów niż w zamówieniu
  • Centralizacja wszystkich informacji w jednym systemie pozwoli na podejmowanie decyzji na podstawie aktualnego statusu realizacji zamówienia

Podsumowanie

Kompletacja towaru to proces, w którym problemy mogą mieć konsekwencje finansowe i wpływ na reputację firmy. Choć części z wymienionych problemów da się uniknąć za pomocą poprawienia samego procesu, to zastosowanie odpowiedniego oprogramowania może się okazać skuteczniejsze i dawać więcej korzyści. W zależności od wielkości magazynu i ilości zamówień można wdrażać pełen system WMS lub mniejsze rozwiązania (np. PPMag), które za ułamek ceny WMS rozwiązują większość podstawowych problemów.


Obrazek prezentujący wygląd aplikacji WMS na kolektorze.

Nie przegap okazji!

Zadzwoń do nas, a my odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Zamów bezpłatną rozmowę z naszym ekspertem i zobacz jak nasze narzędzia mogą zautomatyzować pracę w Twojej firmie!
Wystarczy jedno kliknięcie, aby umówić się z naszym specjalistą, którego możesz zapytać o wszystko!

Chcę porozmawiać ze specjalistą!


Kontakt   Zamów konsultację   Instrukcje   Aktualizacje   Home


NEWSLETTER

Nie przegap informacji o nowościach, które mogą usprawnić Ci pracę!
Zapisz się do naszego newslettera, a co miesiąc otrzymasz zbiorczą informację o wszystkich zmianach w naszych programach!

Okienko zapisu do newslettera pojawi się po kliknięciu przycisku poniżej. Pamiętaj, aby potwierdzić zapis w mailu, który do Ciebie wyślemy.
Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na wysyłkę przez LC SOFT sp. z o.o. newslettera na podany przez Ciebie adres poczty elektronicznej, zgodnie z treścią polityki prywatności.

 

Zapisz mnie do newslettera!


  • Tomek Michna

    Tomek Michna

    Od wielu lat rozwiązuję problemy klientów wdrażając oprogramowanie do obsługi zamówień klientów oraz magazynów. Pomagam firmom z branży Ecommerce osiągnąć lepsze wyniki, poprzez usprawnienie i automatyzację procesów oraz wyeliminowanie pomyłek podczas pakowania i wysyłki towaru.
    Skontaktuj się ze mną, a chętnie poznam Twoje potrzeby i odpowiem na wszystkie pytania.
    Jestem przekonany, że uda nam się wypracować rozwiązanie Twoich problemów!