Systemy WMS (Warehouse Management System) to zaawansowane narzędzia informatyczne, oferujące szerokie możliwości konfiguracji i personalizacji, dostosowane do specyficznych potrzeb użytkowników. Decyzja o wdrożeniu systemu WMS, podobnie jak każda strategiczna decyzja w firmie, niesie ze sobą potencjalne konsekwencje. Poniżej prezentujemy naszą subiektywną listę pięciu kluczowych zagrożeń, które warto wziąć pod uwagę przed wdrożeniem systemu WMS.
Integracja WMS z ERP
Przed wdrożeniem systemu WMS w firmie, zazwyczaj funkcjonuje już system ERP, który zarządza kluczowymi procesami, takimi jak obsługa zamówień klientów. Przy planowaniu implementacji WMS, warto dokładnie sprawdzić, jak system ten będzie zintegrowany z istniejącym ERP-em. Zwróć uwagę na to, ile procesów może zostać zautomatyzowanych i czy integracja wyeliminuje potrzebę ręcznej obsługi.
Koszty wdrożenia WMS
Wraz z dużymi możliwościami rośnie koszt wdrożenia systemu WMS. Zwracaj uwagę na koszty:
- analizy przedwdrożeniowej
- zakupu licencji na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne
- przedłużenia licencji
- prac wdrożeniowych wykonywanych przez serwisantów
- czasu pracowników firmy, którzy będą potrzebni podczas wdrożenia
- dostosowywania systemu do wymagań organizacji
- wsparcia powdrożeniowego
- zakupu urządzeń mobilnych
- wyposażenia stanowisk stacjonarnych (komputery, drukarki, skanery)
Czas wdrożenia WMS
Wdrożenie zaawansowanego systemu WMS może potrwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Zanim system zacznie przynosić wymierne korzyści, może minąć trochę czasu, dlatego kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie harmonogramu implementacji. Unikaj wdrażania systemu w okresach wzmożonej sprzedaży, takich jak sezon świąteczny, aby nie zakłócić bieżącej działalności firmy.
Praca na dwóch systemach
Po wdrożeniu systemu WMS, dane dotyczące dokumentów i towarów będą przez pewien czas przechowywane zarówno w systemie WMS, jak i ERP, za czym idzie konieczność wprowadzania zmian w obu systemach jednocześnie. Ponieważ systemy ERP często gromadzą podobne informacje jak WMS, dodanie nowego towaru może wymagać aktualizacji zarówno w ERP, jak i WMS, co może wpłynąć na efektywność operacyjną.
Koszty utrzymania – zakup to dopiero początek
Jeżeli myślisz, że kosz zakupu systemu WMS to koniec wydatków, to najprawdopodobniej jesteś w błędzie.
W większości przypadków koszty utrzymania systemu WMS mogą być wyższe niż jego zakup.
Należy wziąć pod uwagę oczywiste koszty związane z:
- przedłużeniem licencji na oprogramowanie
- podstawowego wsparcia producenta
- aktualizacji systemu
- koszt infrastruktury (serwerów, licencji na systemy czy bazy danych)
oraz koszty związane z dostosowaniem systemu pod swoje potrzeby:
- konsultacji analitycznych
- modyfikacji oprogramowania
- weryfikacji / testowania wprowadzanych rozwiązań – czasami wymagane są osobne środowiska testowe, na których można upewnić się, czy wprowadzone zmiany nie spowodowały problemów w innych częściach systemu, zanim zmiany zostaną wdrożone na środowisko produkcyjne
Dlaczego wspominamy o tych kosztach?
W przypadku rozbudowanego i złożonego systemu WMS, zwłaszcza gdy wykorzystywanych jest wiele funkcji wzajemnie na siebie oddziałujących, utrzymanie oraz modyfikacja środowiska stają się bardziej skomplikowane i kosztowne. Dlatego warto omówić z potencjalnym dostawcą, jak wygląda proces zarządzania i aktualizacji systemu w ich rozwiązaniu, aby uniknąć nieprzewidzianych trudności i kosztów.
Podsumowanie
Jeśli masz pewność, że system WMS jest potrzebny i przyniesie zwrot w rozsądnym czasie, korzyści z jego wdrożenia z pewnością przewyższą koszty. W przypadku wątpliwości warto pamiętać, że istnieją mniejsze, bardziej elastyczne rozwiązania, które mogą zaspokoić potrzeby organizacji i zwrócić się szybciej niż pełnowymiarowy system WMS.
Nie przegap okazji!
Zadzwoń do nas, a my odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!
Zamów bezpłatną rozmowę z naszym ekspertem i zobacz jak nasze narzędzia mogą zautomatyzować pracę w Twojej firmie!
Wystarczy jedno kliknięcie, aby umówić się z naszym specjalistą, którego możesz zapytać o wszystko!
Kontakt Zamów konsultację Instrukcje Aktualizacje Home
NEWSLETTER
Nie przegap informacji o nowościach, które mogą usprawnić Ci pracę!
Zapisz się do naszego newslettera, a co miesiąc otrzymasz zbiorczą informację o wszystkich zmianach w naszych programach!
Okienko zapisu do newslettera pojawi się po kliknięciu przycisku poniżej. Pamiętaj, aby potwierdzić zapis w mailu, który do Ciebie wyślemy.
Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na wysyłkę przez LC SOFT sp. z o.o. newslettera na podany przez Ciebie adres poczty elektronicznej, zgodnie z treścią polityki prywatności.