Kompletacja jednostopniowa (pick by order) – wytyczne do stosowania


Kompletacja jednostopniowa polega na zbieraniu towarów dla każdego zamówienia oddzielnie. Inaczej nazywamy ją kompletacją prostą lub jednoetapową. Towary zbiera się z magazynu lub bezpośrednio z produkcji. Firmy, które startują z działalnością często decydują się na taki model, gdyż:

  • Jest prosty.
  • Jest jednoprzebiegowy. Towar dla jednego zamówienia jest kompletowany podczas jednego przejścia po magazynie.
  • Jest jednostopniowy. Po jednorazowym przejściu pracownika przez magazyn przesyłka jest już gotowa do pakowania i wysyłki.
  • Jest niewymagający. Nie wymaga specjalistycznych zastosowań. Może być realizowany z najprostszym wydrukiem listy towarów do zapakowania.

Kompletacja jednostopniowa w pięciu krokach

  1. Picker – inaczej pracownik kompletujący, listuje towary dla pojedynczego zlecenia.
  2. Pracownik przemieszcza się po magazynie i kompletuje towar do kontenera, który może być zarazem opakowaniem wysyłkowym.
  3. Po zebraniu towarów pracownik przekazuje cały zestaw do pakowania i wysyłki lub przygotowuje paczkę samodzielnie.
  4. Gdy pracownik zauważy brak towaru, przerywa kompletacje i przekazuje informację do biura.
  5. Pracownik otrzymuje kolejne zamówienie i zaczyna kompletować nowy towar.

Sposoby kompletacji jednostopniowej

Kompletację jednoetapową możemy przeprowadzić na dwa sposoby:

  1. Z papierem. Pracownik ma wydrukowaną listę towarów. Może to być wydrukowane zamówienie, dokumenty wydania zewnętrznego, dokument sprzedaży, czy nawet etykieta kurierska. Osoba kompletująca wyszukuje wzrokowo potrzebny asortyment i porównuje go z otrzymaną listą. Czasem na wydruku dokumentu umieszczona jest lokalizacja towaru, co znacznie ułatwia pracę. W przypadku problemów pracownik może dodawać odręczną notatkę na wydruku, by potem przekazać informację do biura. Po skompletowaniu zamówienia pracownik zamieszcza datę i podpisuje się, by wiadomo było kto jest odpowiedzialny za tę pracę.
  2. Kompletacja bez papieru. Zamiast papieru pracownik korzysta z urządzenia mobilnego z odpowiednim oprogramowaniem. Pracownik może podejrzeć lokalizację towaru oraz dane towaru ze zdjęciami. Zebranie towaru potwierdza skanując kod kreskowy, co daje pewność, że został wybrany odpowiedni asortyment. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość komunikacji z systemem ERP, który przesyła informację o aktualnym statusie kompletacji.

Optymalność kompletacji jednostopniowej

System kompletacji „z papierem” niestety nie jest do końca optymalny, ponieważ pracownik musi się często przemieszczać po całym magazynie w poszukiwaniu poszczególnych towarów.
Można ten proces nieco zoptymalizować.

Jak optymalizować kompletację jednostopniową?

  • Kontrola towaru za pomocą skanera kodów kreskowych. Ogranicza wysyłkę złego towaru.
  • Wydawanie zleceń na żądanie. Ogranicza możliwość wyboru zleceń przez osobę pakującą.
  • Umieszczanie na wydruku kodu kreskowego zamówienia, którego można użyć do przygotowania etykiety przewozowej.
  • Podział magazynu na sekcje lub ustawianie towaru w taki sposób, by ten najczęściej rotujący był na najkrótszej ścieżce.


Zalety kompletacji jednoetapowej

  • Łatwa do wdrożenia.
  • Krótki czas szkolenia pracownika.
  • Zamówienie jest gotowe do pakowania już po jednym przejściu. Nie ma konieczności konfekcjonowania.
  • Łatwo w ten sposób obsłużyć ekspresowe zamówienia.

Wady kompletacji jednoetapowej „z papierem”

  • Zmęczenie pracowników, którzy niejednokrotnie wiele razy pokonują te same ścieżki w magazynie i muszą wyszukiwać wzrokowo towar.
  • Możliwość przeoczenia pozycji do skompletowania.
  • Możliwość podjęcia złego towaru.
  • Brak kontroli nad zbieranym towarem.
  • Brak informacji o czasie kompletacji i osobie kompletującej.

Podsumowanie – co należy wiedzieć?

Kompletacja jednostopniowa jest łatwa do wprowadzenia i zastosowania niemal natychmiast. Przy wprowadzeniu niektórych ulepszeń, jak korzystanie z dedykowanego oprogramowania, kompletacja ta może być w niektórych wypadkach wystarczająca, a w pewnych przypadkach może być najlepszą dostępna opcją. Trzeba jednak pamiętać, że nie zadziała ona efektywnie w przypadku obsługiwania dużej ilości towarów i zamówień.

Dość łatwo zoptymalizować proces, aby ograniczyć największe ryzyka:

  • Wprowadzenie skanera kodów kreskowych przy pakowaniu ograniczy błędy w wysyłkach.
  • Wydawanie zleceń przez kierownika (np. za pomocą oprogramowania) wykluczy dobieranie zamówień „wygodnych” lub specjalnie premiowanych przez pracowników.

Sprawdź również:


Nie przegap okazji!

Skontaktuj się z nami już teraz, aby umówić się na bezpłatną konsultację i dowiedzieć się więcej o tym, jak nasza aplikacja może pomóc Twojej firmie!

Wypróbuj za darmo!
Umów się na bezpłatną prezentację, aby zobaczyć, jak nasza aplikacja działa w praktyce!

Zadzwoń do nas, a my odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Chcę porozmawiać ze specjalistą!


Kontakt | Zamów konsultację | Instrukcje | Aktualizacje | Home